بهترین روانکاو تهران

جهت آشنایی با بهترین روانکاور تهران  با ما در تماس باشید.

مشاوره خانواده و ازدواج تلفن:۲۶۸۵۱۵۴۳-۲۶۸۵۱۲۸۶ مشاوره تلفنی رایگان نیاوران، چهارراه مژده،نبش نجابت جو،پلاک.۳۵۲

 

روانکاوی چیست؟

منبع: ویکیپدیا

 

 

روان‌کاوی نظریه‌ای دربارهٔ عملکرد ذهن، اختلال‌های روانی و نام شیوه‌ای روان‌درمانی است که بر این فرض اساسی استوار است که بیشتر فعالیت‌های ذهنی و پردازش آنها در ناخودآگاه رخ می‌دهد.

واژه ی «روانکاوی» را اولین بار ابراهیم خواجه‌نوری برساخت و سپس این واژه به همراه بسیاری دیگر از برساخته های او به سرعت مقبولِ نویسندگان و مترجمان قرار گرفت.
تعریف داده شده از کتاب خلاصه روانپزشکی تعریف درستی از روانکاوی نیست، «روانکاوی اصلا یک روش درمانی نیست. در واقع روانکاوی یک روش ورای درمانی است و به همین دلیل قطعی‌ترین نوع درمان است». «باید تأکید کنم که روانکاوی یکی از انواع روان درمانی نیست و اساساً با تمام آنها متفاوت است. درست است که در بسیاری از کتاب‌های معتبر دانشگاهی روانکاوی یکی از انواع روان درمانی قلمداد شده است ولی توجه داشته باشید که این کتاب‌ها را روانکاوان ننوشته‌اند بلکه روانشناسان یا روانپزشکان به رشته تحریر درآورده‌اند و برداشت خودشان را از روانکاوی ارائه داده‌اند.»
سوءتفاهم در مورد مفاهیم فرویدی بقدری جدی شد و این مفاهیم ارزشمند تا اندازه‌ای دستخوش تحریف شد که «لکان قسمت اعظم عمر خود را صرف سه کلمه کرد: بازگشت به فروید و با این تلاش تئوری فروید را به منتها درجه گسترش داد.» و فروید می‌گوید: “ما نمی‌توانیم بگوییم چه وقت یا کجا هر قطعه کوچک از دانش تبدیل به قدرت و به علاوه تبدیل به قدرت درمانی خواهد شد.» «همان‌طور که می‌دانید آنالیز به عنوان یک روش درمان پایه‌گذاری شده؛ ولی حالا خیلی از آن سرریزتر شده است اما اساس خود را ترک نکرده و هنوز به ارتباطش با بیماران، برای عمیق‌تر کردن آن و رشد بیشتر، ادامه می‌دهد.» «به شما گفته‌ام که روانکاوی به عنوان یک روش درمان آغاز شد؛ اما من نمی‌خواهم آن را به عنوان یک روش درمان به شما توصیه کنم؛ بلکه بر اساس حقایقی که در آن وجود دارد، بر اساس اطلاعاتی که در مورد بیشترین دغدغه‌های بشر به ما می‌دهد ـ یعنی ماهیت خودش ـ و بر اساس ارتباطاتی که بین فعالیت‌های بسیار متفاوت انسان آشکار می‌کند.
برای آشنایی با روانکاوی نیاز به منابع دقیق و تحریف نشده در مورد روانکاوی به زبان پارسی داریم، منبعی که به یک روانکاو واقعی ارجاع داده شود نه به یک روانشناس یا روانپزشک؛ در آن صورت خواهیم دید متأسفانه میزان تحریف در مفاهیم روانکاوی مانند: تداعی آزاد، تعبیر، تعبیر رؤیا، مقاومت، انتقال و… تا چه حد زیاد است چنانچه این اصطلاحات کاملاً از مفاهیم اصلی خود دور شده و تحریف تا جایی پیش رفته که با شگفتی می‌بینیم، روانکاوی نه بعنوان روشی پژوهشی و درمانی کاملاً مستقل از روانپزشکی و روانشناسی بلکه بعنوان یکی از روشهای روان درمانی معرفی می‌شود. منابع معتبر به زبان پارسی در مورد روانکاوی که توسط روانکاوی واقعی نوشته یا ترجمه و تصحیح شده باشد، بسیار محدود است، بنابراین، ترجمه فارسی مقالات پیشگفتار فروید بر سخنرانی‌های آشنایی با روانکاوی و روش روانکاوی فروید می‌تواند اطلاعات معتبری در مورد آشنایی با روش روانکاوی واقعی ارائه دهد.
به عبارت دیگر روان‌کاوی علمی برای پرداختن عمیق‌تر و متمرکزتر به ذهن ناخودآگاه است. منظور از ناخودآگاه آن بخش از روان است که از دسترس آگاهی خارج شده‌است ولی به کنترل رفتار فرد ادامه می‌دهد.

این اصطلاح نخست در۱۹۰۳ سال ۱۸۹۶ رایج شد. در یکی از جنبه‌های روانکاوی یعنی درمان، درمانگر که روان‌کاو نامیده می‌شود می‌کوشد درمان جو را نسبت به تعارض‌های ناخودآگاهش آگاه کند. در روان‌کاوی، روان‌کاو داده‌های خود را از مصاحبه‌های بالینی کسب می‌کند.

روان‌کاوی کلاسیک بر پایهٔ این عقیدهٔ اصلی زیگموند فروید استوار است که تعارض‌های ناخودآگاه میان بخش‌های مختلفِ روان – نهاد، خود، فراخود – علت اصلی رفتار نابهنجار هستند.

فروید بر این باور بود که آگاهی یافتن از یک تعارضِ دردناک موجب کاهش اضطراب می‌شود. وی مشاهده کرد که هرگاه بیمارانش تجربه تلخ و تکان دهنده‌ای را همراه با هیجان‌های اضطراب آور آن به یاد می‌آورند، ظاهراً از تأثیر آن تعارض بر رفتار فرد کاسته می‌شود.

البته دست‌یابی به تعارض‌های ناخودآگاه کار ساده‌ای نیست. خود، به کمک سازوکارهای دفاعی مانع از هشیاری نسبت به افکار ناخودآگاه می‌شود. کسب بینش نسبت به ناهشیاری مستلزم فریب دادن خود و تضعیف حالت دفاعی آن است. تداعی آزاد، تفسیر، تحلیل رؤیا، مقاومت و انتقال پنج فن اصلی روانکاوی کلاسیک فروید برای آگاهی یافتن به تعارض‌های ناخودآگاه هستند.

۱. تفسیر. در روان‌کاوی، روان کاو صرفاً تفسیری از آنچه بیمار اظهار داشته یا انجام داده‌است، ارائه می‌کند. برای مثال، اگر بیمار با عصبانیت و از روی خشم از پدرش صحبت می‌کند، روان کاو ممکن است نشانه‌های کنونی بیماری را نشانی از احساس‌های سرکوب شدهٔ شخص نسبت به پدرش بداند.

۲. تحلیل رؤیا. فروید رؤیا را شاهراهی که به ناخودآگاه ختم می‌شود می‌دانست، چراکه درمیان خواب، خود قادر به دفاع کردن از خویش دربرابر تعارض‌های ناخودآگاه که به صورت‌های گوناگونی در خواب نمود می‌یابند، نیست.

۳. مقاومت. روان‌کاو با مشاهدهٔ گفته‌های بیمار به کاوش پیرامون نمونه‌های مقاومت، یعنی تمایل به بازداری از ابراز آزادانهٔ مطلب ناخودآگاه آن‌ها می‌پردازد؛ مثلاً اگر بیمار درمورد گفتگو دربارهٔ یک موضوع مقاومت می‌کند، در این صورت روان کاو سعی می‌کند با دنبال کردن موضوع دلیل مقاومت را دریابد.

۴. انتقال. درمیان روان‌کاوی، بیمار ممکن است احساس‌هایی را که در سال‌های گذشتهٔ زندگی خود به خصوص درمورد پدر، مادر یا سایر افراد بااهمیت تجربه کرده‌است، در روابط خود با درمانگر، انعکاس دهد. این پدیده انتقال نام گرفته‌است. روان کاو این واکنش‌های هیجانی را واقعی نمی‌پندارد و آن‌ها را از زاویهٔ تعارض‌های حل نشدهٔ دوران کودکی یا روابط قبلی بیمار می‌نگرد و مورد تفسیر قرار می‌دهد.

 

 

 

 

آدرس بهترین روانشناس و روانکاوای تهران

 

 

 

منبع:http://moshaver.behzisti.ir

 

 

آریا
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
تعطیل موقت ساعت کاری:-
تلفن:
آدرس:


همراه
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
۱شنبه ف۲شنبه و۳شنبه ساعت کاری:۱۶-۱۹
تلفن: ۰۲۱-۸۸۲۸۳۱۱۷
آدرس: شهرک آزمایش – خ سرهنگ اطاعتی شمالی -ک پونه ۲-پ۵ ط زیرزمین


اندیشه نیک
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
روزهای زوج ساعت کاری:۱۵:۳۰-۱۹:۳۰
تلفن: ۰۲۱-۴۴۲۸۰۹۷۰
آدرس: خ ستارخان-بین پل ستارخانویادگارامام نبش کوچه نیلوفر ساختمان گل۶واحد۲۴


مهرداد
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
شنبه الی ۵ شنبه ساعت کاری:۹صبح -۲۰
تلفن: ۰۲۱- ۷۷۵۱۱۰۴۳
آدرس: م سپاه -خ خواجه نصیرشرقی ک شهیدنویدقربانی پ ۱۳


آرامش
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
شنبه۲شنبه ۵شنبه ساعت کاری:۱۶-۲۰
تلفن: ۰۲۱- ۶۶۵۵۴۱۹۶
آدرس: خ ستارخان-خ تهران ویلا پ۷۰واحد۲


آفرینش
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
شنبه الی ۵ شنبه ساعت کاری:۹-۱۲و۱۴-۱۹
تلفن: ۰۲۱- ۸۸۷۰۶۱۷۲
آدرس: م آرژانتین خ خالداسلامبولی وزرای سابق کوی۱۲ش۶ط اول واحد۱


رها
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
شنبه تا۴شنبه ساعت کاری:۱۳-۲۰
تلفن: ۰۲۱-۸۸۹۷۱۶۰۶-۷
آدرس: فلسطن شمالی ک میرسرابی پ ۱ ط اول


کاخ
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
شنبه تا۵شنبه ساعت کاری:۹الی ۲۱
تلفن: ۰۲۱- ۸۸۸۰۷۸۸۶
آدرس: بلوارکشاورزفلسطین جنوبی جنب آموزشگاه سیمین ساختمان ۲۵۵ط ۲واحد۱۴


همدلی
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
ساعت کاری:
تلفن:
آدرس: تعطیل موقت


بامداد
استان تهران شهرستان تهران

نوع مرکز: غیردولتی مرکز مشاوره عمومی
روزهای زوج ساعت کاری:۹صبح -۱۷
تلفن: ۰۲۱-۸۸۷۳۱۲۴۱-۲
آدرس: خ آپادانا خ نوبخت خ عربعلی جنب گلفروشی پ ۳۸ ط۵

یک دیدگاه دربارهٔ «بهترین روانکاو تهران»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.