انرژی درمانی از دیدگاه مشاور خانواده

انرژی درمانی از دیدگاه مشاور خانواده

انرژی‌درمانی

پرانیک در کتیبه‌های باستانی ایران و در متون باستانی‌ای که به زمان زرتشت و دین او بر می‌گردد به معنی ذات سلامت آمده است و همچنین در کتیبه‌های یافت شده در شوش (شهر باستانی) و تخت جمشید به معنای نیروی حیات دیده می‌شود. وجود این نیرو باعث سلامتی و حیات می‌باشد. در فرهنگ شرق به نام‌ّهای چی (CHI) و کی (KI) شناخته شده است.

پرانیک درمانی از انرژی‌درمانی یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین است که مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده آن را به رسمیت می‌شناسد.روش‌های گوناگون انرژی‌درمانی در فلسفه، رویکرد و ریشه‌شان تفاوت‌های زیادی با هم دارند. مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا انرژی‌درمانی را به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌کند. درمان‌هایی که بر اساس نوعی انرژی هستند که به طور علمی تأیید نشده‌اند، و درمان‌هایی که برپایهٔ نوع شناخته‌شده‌ای از انرژی مانند انرژی الکترومغناطیسی هستند. در آمریکا، برخی از دستگاه‌های مربوط به انرژی‌درمانی به خاطر تبلیغات کلاه‌بردارانه غیرقانونی اعلام شده‌اند. در حال حاضر درمانگری از طریق انرژی درمانی در ایران نیز ممنوع است

در رابطه با انواعِ انرژی درمانی، پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که تا به حال مؤثر بودن این روش‌های درمانی، در هیچ‌یک از این تحقیقات ثابت نشده است. نتیجهٔ تحقیقات نشان داده است که انرژی درمانی، تأثیری بیشتر از پلاسیبو (اثرِ تلقین) ندارد

انواع انرژی‌درمانی

  • در دستهٔ اول (انرژی‌های شناخته‌شده) مغناطیس‌درمانی و نوردرمانی هستند، که به طور کلی به آن‌ها الکترومغناطیس‌درمانی می‌گویند. درمان‌های پزشکی رایج که در آن‌ها تابش الکترومغناطیسی به کار می‌رود (رادیوتراپی) به نام الکترومغناطیس‌درمانی خوانده نمی‌شوند.
  • در دستهٔ دوم (انرژی‌های ناشناخته) acupuncture و qi gong و Reiki و دیگر مفهوم‌های مربوط به Qi قرار می‌گیرند. همچنین مفهوم پرانا در پزشکی آیورودا و هومیوپاتی و تماس درمانی و درمان از راه دور.

منبع  : ویکیپدیا

مشاوره خانواده و ازدواج تلفن:۰۲۱۲۶۸۵۱۵۴۳- ۲۶۸۵۱۲۸۶ ۰۲۱مشاوره تلفنی رایگان نیاوران، چهارراه مژده،نبش نجابت جو،پلاک۳۵۲