نکاتی درباره خواب کودکان از نظر روانشناس و مشاور خانواده

نکاتی درباره خواب کودکان از نظر روانشناس و مشاور خانواده

افزایش توان مغزی با خوابیدن

هنگامیکه که کودک شما در خواب است، مغز او به منزله یک فروشگاه از خاطرات همان روز او می‌باشد و یادآوری آنها کمک به یادگیری او نیز می‌کند. کودکان به منظور توجه بیشتر در مدرسه و انجام سریع و بدون اشتباه کارهایشان نیازمند برخورداری از استراحت کافی هستند.
کودکان چه مقدار خواب نیاز دارند؟

کودکان نسبت به بزرگسالان نیازمند زمان بیشتری برای استراحت هستند، به طوریکه کودک نوپا ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودک ۳ تا ۵ ساله کمی کمتر در حدود ۱۱ تا ۱۳ ساعت و کودک ۶ تا ۱۳ ساله در حدود ۹ تا ۱۱ ساعت و برای نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت مناسب است.
اختلال خواب

گاهی اوقات کودکان دچار مشکلاتی نظیر چشمان باز، خروپف، مکث‌های طولانی در تنفس و یا تنفس سخت می‌گردند، که به مجموعه آنها اختلالات شبانه گفته می‌شود و لازم است در این باره با پزشک مشورت نمایید.
چرت زدن

مقدار چرت زدن کودک شما بستگی به میزان خواب شبانه روزی دارد. اگر کودک و یا نوجوان شما در طی روز مدام در حالت چرت زدن است، بدان معنی است که از خواب شبانه کافی بهره‌مند نبوده است.
آیا خواب کودک من کافی است؟

اگر فرزند شما به طور منظم ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از رفتن به رختخواب آرام می‌گیرد و صبح‌ها بدون تذکر شما به راحتی برمی‌خیزد و در طی روز و در مدرسه دچار خمیازه و چرت نمی‌شود، نشانگر برخورداری از استراحت کافی می‌باشد.
بیش فعالی یا عدم خواب کافی؟

گاهی اوقات انرژی بزرگسالان تحلیل رفته و کم‌توان می‌شوند، اما کودکان همچنان پر انرژی رفتار می‌کند. این قطعا به معنی وجود بیماری بیش فعالی نمی‌باشد. در این باره با متخصص کودکان حتما مشورت نمایید. اما لازم است بدانید، کودکانی که دارای مشکل بیش فعالی هستند، برخورداری از آرامش کافی در بهبود تمرکز و کاهش جنب و جوش آنها بسیار کمک کننده است.
منبع: webmd.com

تهران نیاوران – چهارراه مژده نبش نجابت جو – پلاک ۳۵۲ طبقه ۴ شمالی طبقه فوقانی بانک پاسارگاد
۰۲۱۲۲۷۱۵۸۸۶-۰۲۱۲۶۸۵۱۲۸۶-۰۹۱۲۳۲۴۵۵۱۰