انواع رفتار های صحیح از دیدگاه روانشناسی و مشاور خانواده

انواع رفتار های صحیح از دیدگاه روانشناسی و مشاور خانواده

مشاوره خانواده و ازدواج تلفن:۰۲۱۲۶۸۵۱۵۴۳- ۲۶۸۵۱۲۸۶ ۰۲۱مشاوره تلفنی رایگان نیاوران، چهارراه مژده،نبش نجابت جو،پلاک ۳۵۲

انسان ها در ارتباط با یکدیگر به شیوه های مختلفی رفتار می کنند، این شیوه ها عبارتند از:

۱_سبک رفتاری انفعالی یا غیرقاطع

۲_سبک رفتاری تهاجمی یا پرخاشگر

۳_سبک رفتاری قاطع یا بیانگر

سبک رفتاری انفعالی یا غیرقاطع

افراد این سبک خود را از دیگران کمتر تصور می کنند و دیگران از خود بهتر می دانند. احساس آنان این است که فرد ارزشمندی نیستند و معمولا احساس شرم دارند. آنان نمی توانند خواسته های خود را بیان کنند یا به دیگران «نه» بگویند. به دلیل اعتماد به نفس پایین از بیان احساسات و خواسته های خود خجالت می کشند و به دلیل ترس از واکنش منفی دیگران نسبت به خود، احساسات منفی مانند خشم، غم و ناراحتی را به درون می ریزند.

این افراد معمولا مطیع و حرف شنو هستند، از خود هیچ نظر و عقیده ای ندارند، سعی می کنند دیگران را از خود راضی نگه دارند، حتی اگر به ضررشان باشد. آنها بدون دلیل از دیگران عذر خواهی می کنند، به راحتی به دیگران اجازه می دهند تا صبحت شان را قطع نمایند، معمولا حالت سر به زیری دارند و کمتر با دیگران تماس چشمی برقرار می کنند، بطوریکه هر کسی در برخورد با آنها متوجه می شود که آنها خود را دست کم می گیرند.

سبک رفتاری تهاجمی یا پر خاشگر

افراد این سبک نقطه مقابل افراد انفعالی قرار دارند. آنها خیلی خود را قبول دارند، خود را از دیگران برتر و بالاتر می دانند و همیشه حق را به خودشان می دهند و نسبت به دیگران طلبکارانه برخورد می کنند، به نظر دیگران اهمیتی نمی دهند. خیلی راحت به خود اجازه می دهند که حق دیگران را پایمال نمایند، آنها می خواهند به هر قیمتی برنده باشند و دیگران بازنده.

به صبحت دیگران گوش نمی دهند و به راحتی صبحت دیگران را قطع می کنند. نگاه آنها خیره و گستاخانه است و به چشم های دیگران زل می زنند و با صدای بلند صحبت می کنند.

سبک رفتاری قاطع یا بیانگر

افراد این سبک هم برای خود و هم برای دیگران اهمیت قائل هستند، آنها عزت نفس بالای دارند، در پی آن هستند که هم به خواسته های خود برسند و هم در صورت امکان خواسته های دیگران را بر آورده کنند.

فرد قاطع شفاف صحبت می کند، شنونده خوبی است و صحبت دیگران را قطع نمی کند، با دیگران محترمانه حرف می زند لحن صدایش مناسب و رسا است، صاف می ایستد، فاصله مناسبی را با طرف مقابل حفظ می کند، هنگام صحبت به چشم های طرف مقابل نگاه می کند، چهره ایی آرام و پر از اعتماد به نفس دارد و از کلمات مناسب استفاده می کند.

اکنون از خودتان بپرسید:

آیا می توانید به راحتی در جمع صحبت کنید و نظرتان را بیان نمائید؟

آیا می توانید به دیگران «نه»بگوئید؟

آیا به خودتان حق می دهید که اشتباه کنید؟

آیا خودتان را با دیگران برابر می دانید؟

آیا وقتی به کمک نیاز دارید آن را درخواست می کنید؟

آیا می توانید احساسات مثبت و منفی خود را بیان کنید؟

آیا می توانید خشم خودتان را بیان نمائید؟

آیابه خوتان حق می دهید که اشتباه کنید؟

آیا می توانید صحبتی را شروع و تمام کنید، بدون اینکه کسی حرف شما را قطع کند؟

آیا پیشنهادات و انتقادات دیگران را به راحتی می پذیرید؟

به سوالات بالا هرچه بیشتر پاسخ « خیر » بدهید، نشان دهنده این است که قاطعیت در شما ضعیف است و شما فرد قاطع نیستید.قاطع نبودند می تواند برای شما مشکلاتی را ایجاد نماید که برخی از آنها عبارتند از:

_اضطراب و نگرانی

_احساس رنجش و ناراحتی

_خشونت و پرخاشگری

_انزوا و گوشه گیری

_احساس ناکامی

_بیماری جسمانی مانند سردرد و فشارخون بالا

_احساس نفرت نسبت به دیگران

با توجه به مطالب بیان شده اگر متوجه شدید سبک رفتاری شما از نوع قاطع و بیانگر نیست حتما به یک مشاور مراجعه کنید، تا بتوانید در سبک رفتاری خود تغییر ایجاد کنید.