تغذیه مناسب بعد از ورزش از نظر روانشناس و مشاور خانواده

تغذیه مناسب بعد از ورزش از نظر روانشناس و مشاور خانواده

تغذیه مناسب بعد از ورزش

انجام تمرینات ورزشی برای افزایش سلامت بدن و برخورداری از تناسب اندام بسیار مورد توجه است. یکی از مسائل مهم انتخاب تغذیه مناسب بعد از ورزش است. در ادامه این مطلب باختصار به چند مورد از این مواد غذایی پرداخته‌ایم.
تخم مرغ و نان تست سبوس‌دار

کربوهیدرات موجود در نان تست انرژی سوزانده شده در حین تمرین را باز می‌گرداند و سطح فند خون را ثابت نگه می‌دارد. مصرف نان تست همراه با تخم مرغ موجب افزایش نتیجه خواهد شد، به طوریکه یک پروتیئن کامل بوده و آمینو اسید ضروری بدن را برای ساخت عضله تامین می‌کند.
شیر شکلات

این نوشیدنی که مورد علاقه کودکان هم نیز هست یک پیشنهاد عالی و متناسب ۴ به ۱ از کربوهیدرات و پروتئین است، که بسیار مناسب برای سوخت‌گیری و بازسازی عضلات محسوب می‌گردد. بنابر مطالعات انجام شده، ورزشکارانی که بعداز تمرینات خود شیر شکلات را میل می‌کنند، سریع‌تر از کسانی که نوشیدنی شامل کربوهیدرات مصرف می‌کنند، بدنشان بازیابی و بهبودی پیدا می‌کند. علاوه بر این ۹۰ درصد شیر شکلات متشکل از آب است، که برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن در طی تمرین بسیار مناسب می‌باشد.
بوقلمون

بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف گوشت بوقلمون یک انتخاب مناسب بوده، زیرا هر ۳ اونس آن ۱۲ گرم پروتئین دارد و سرشار از کربوهیدرات و فیبر است. میوه آووکادو به دلیل غنی بودن از پتاسیم و منیزیم، دو ماده معدنی که باعث دفع گرفتگی عضلات شده و همچنین چربی‌های اشباع نشده آن باعث سلامت قلب نیز می‌باشد.
ماهی قزل آلا و سیب زمینی شیرین

ماهی قزل آلا سرشار از امگا ۳ و پروتئین که برای سلامت قلب و همچنین کاهش التهاب عضلات پس از تمرین مناسب است. ترکیب سیب زمینی شیرین و ماهی دارای ۲۶ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر است که بسیار مناسب است.
مرغ، برنج قهوه‌ای و سبزیجات

تکه‌های سینه مرغ بدون پوست یک غذای سبک بوده و دارای پروتئین و کالری می‌باشد. همچنین ویتامین B6 و مواد مغذی مهم برای سیستم ایمنی بدن را نیز دارا است. مرغ را همراه با سبزیجات و برنج قهوه‌ای میل کنید، زیرا یک ترکیب مناسب از کربوهیدرات و مواد مغذی هستند.
نوشیدن آب

اطمینان پیدا کنید که شما مقدار زیادی آب قبل از ورزش و بعد از تمرینات نوشیده باشید.

چه مقدار آب لازم است؟

قبل از تمرین: در حدود ۲ تا ۳ لیوان

حین تمرین: نصف لیوان هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

بعد از تمرین: ۲ تا ۳ لیوان آب به ازای هر نیم کیلو‌گرمی که از دست رفته
نوشیدنی ورزشی

اگر تمرینات شما در حدود یک ساعت و کمتر به طول انجامید، آب برای حفظ رطوبت بدن شما کافی است. اما اگر بیشتر از این مقدار به طول انجامید، استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی و تغذیه مناسب بعد از ورزش که شامل مواد معدنی پتاسیم، منیزیم و سدیم باشد، توصیه می‌شود. آب نارگیل یک گزینه مناسب برای ورزش‌های سنگین و طولانی مدت است.

منبع: ایستگاه سلامت و ورزش
تهران نیاوران – چهارراه مژده نبش نجابت جو – پلاک ۳۵۲ طبقه ۴ شمالی طبقه فوقانی بانک پاسارگاد
۰۲۱۲۲۷۱۵۸۸۶-۰۲۱۲۶۸۵۱۲۸۶-۰۹۱۲۳۲۴۵۵۱۰