خجالت کشیدن از دیدگاه روانشناس و روانپزشک

خجالت کشیدن از دیدگاه روانشناس و روانپزشک

 

خجالت کشیدن
خجالت کشیدن آیا می تواند به ضرر ما تمام شود؟؟
در پاسخ باید بگوییم بله گاهی هم به ضرر ما تمام می‌شود.
البته این بدین معنا نیست که همیشه خجالت کشیدند خیلی بد می باشد ولی باید گفت که همیشه خجالت کشیدن مناسب هم نیست.
خیلی‌ها این سوال را می‌پرسند که خجالت کشیدند در چه مواردی باعث می‌شود که به ما آسیب برساند.
در اکثر زمینه ها می توانند باعث آسیب رساندن به طرف شود منظور از طرف یعنی خودمان هستیم این به این معنا میباشد که حتا در موارد احساسی می‌تواند بسیار مضر باشد یعنی اگر ما کسی را دوست داشته باشیم ولی از گفتن آن ترس و خجالت داشته باشیم بسیار در آینده به ضررم تمام می‌شود.
خود طبیعی است که ما تا آخر عمر باید حسرت نگفتن دوستت دارم را بخوریم.
یا همچنین بعضی اوقات در زندگی ما اتفاقاتی می‌افتد مثلاً شخصی که با آن رودرواسی داریم به طور اشتباه یا از عمد و یا از غیر عمد حق ما را میخورد ؛ اما ما برای بازپس گرفتن حق خود خجالت می کشیم و این کار در اینجا می توانند به ضرر ما تمام شود.
اصولاً داشتن آداب و معاشرت بسیار اهمیت دارد و همچنین در همایش ها کنفرانس ها محیط کاری مجالس ها مهمانی ها و عوامل دیگر ت کردن معاشرت و ارتباط بیان اهمیت زیادی دارد اما افراد خجالتی از این موضوع بسیار رنج می‌برند و کمتر سعی می کنند صحبت کنند و در موضوعات زیاد شرکت نمی‌کنند. خوب طبیعی است که افراد خجالتی در اینجا هم ضرر می‌کنند.
یکی دیگر از عوامل خجالت کشیدن این می باشد که نمی‌توانند این افراد با اشخاص غریبه زیاد ارتباط برقرار کنند. همانطور که زده شود باز هم در اینجا خجالت کشیدند به انسان ضرر می رساند اما گاهی در موارد احساسی خجالت کشیدن می‌تواند احساسی را در درون ما و درون طرف مقابل ایجاد کند.
خجالت کشیدن در ارتباط بین دختر و پسر بیشتر باید سهم دختر ها باشد.
به گونه ای که دخترها پس از شنیدن جملات احساسی یا ابراز علاقه و یا همچنین ایجاد ارتباط و خواستگاری کردند خجالت بکشند این نوع خجالت کشیدن حجب و حیا را در دختر ایجاد میکند و همچنین شخص مذکر از این قضیه خوشنود می گردد زیرا قبل از دادن پاسخ مثبت خجالت کشیدن یک نوع پاسخ مثبت گونه ای می تواند باشد.
خجالت کشیدن حدی دارد و حد آن را هم باید رعایت کرد.

مشاوره خانواده و ازدواج تلفن:۰۲۱۲۶۸۵۱۵۴۳- ۲۶۸۵۱۲۸۶ ۰۲۱مشاوره تلفنی رایگان نیاوران، چهارراه مژده،نبش نجابت جو،پلاک۳۵۲